أخر المستجدات
الرئيسية » أدب الكتاب » دعوة لوقف الحرب بقلم الأستاذ جمال العامري

دعوة لوقف الحرب بقلم الأستاذ جمال العامري

خذ المرآة ، وتمعّن في وجهك بدقة ، حاول أن تتقمص عيوبك ؟
فهل تجد في نفسك عيباً ؟
بالطبع لا .
إذا لا احد يرى عيوبه بنفسه .
يجب أن تسأل نفسك ،
لماذا يأزر مني الآخرين ، ويفرّوا مني ،
يبدو أن هناك عيوباً لا اعرفها بالطبع ،
التقى جنديان في إحدى جبهات القتال ، ووقف كل منهما في مرمى الآخر ، وكلاهما قد وضع أنامله على الزناد ، نظر أحدهما للآخر وسأله :
هل تعرفني ؟
لا
وكذلك أنا لا أعرفك ،
إذا فلماذا نتقاتل ، ومن أجل من ؟
ليس من المنطق أن نتخاصم ، وندفع أنفسنا ثمناً من أجل تجار الحروب ، والمتصارعين على السلطة ،
ليس من المعقول أن نتقاتل ونسقط قتلى ونخلف من بعدنا أيتام وثكالى وأرامل ، فيما اولاد عيال الحرام وزوجاتهم ينعمون في بروجهم المشيّدة بكل ما طاب لهم من أموالنا التي نهبوها ،
هل سيسألون يوماً عن أطفالنا اليتامى وأراملنا الثكالى ، ويمنحونهم ولو ببعضٍ من فوائض حاجاتهم ومآكلهم ، أو بقسط من اللحوم المخصصة لكلابهم ؟
هنا هطلت مدامعهم كالمُزن ، وسقطت معها بنادقهم من أياديهم بعد أن كان قد وُضعت الأسابع على الزناد ،
أقتربا كلا منهما من الآخر ، وأحتضنا بعضهما وهما يصرخان من البكاء والعويل ،
اعتذر كل منهما للآخر ، ويتأسفان على ما حصل بين الأخوين الذان جمعهما وطنهم الواحد ،
تُرى ما الذي اصاب اليمنيين حتى أمعنوا في القتل ، وكيف للأعداء أن استمالوهم حتى أصبح القرار اليمني بأيدي أعدائهم ، والسيادة اليمنية أنتهك عِرضها وشرفها المهذّب ،
لماذا سقطت اليمن إلى هذه الدرجة من الإنحطاط ، وتفشت في شعبهم كل موبقات الحياة ،
لماذا اصبح الدم اليمني ارخص السلع ، إن لم يكن بلا ثمن ،
ألا تضع الحرب أوزارها بعد ؟
أما ارتوت الأرض من الدماء اليمنية ؟
أما جفّت الدموع من مآقي الثكالى واليتامى والأرامل والشيوخ ،
ألا يوجد بينكم رجل رشيد
ألا يوجد في اليمن رجال
أين الرجولة في شعبٍ ليس له من الحرية سوى الذل والتبعية والعبودية للعدو ؟
أين الرجولة من شعب وقد أُغتصِبت رجولته ؟
كيف لليمن أن يتحرر من التبعية والإرتهان للخارج وبداخله كل أحقاد العالم على أخيه ،
أيها المحارب البعيد عن أهلك ومنطقتك ، يجب أن تعرف أن ما تقوم به هو عمل عدواني وحقير ، وليس كما تدعيه وطني ، كان يجب عليك أن تزرع في قلب الوطن والمواطن سنابل الأمل ، وتحميهما من الأعداء لا من أخيك المحارب في الطرف المقابل منك ،
كان يجب عليك أن تصون حقوق المستضعفين ، وليس الدفاع عن المجرمين واللصوص وقطاع الطرق ،
لا من أجل مصلحتك الآنية ، ومصالحهم الآنية ، فإنك أن فعلت ذلك ، ستكون قد فتحت النار على الجميع ممن فيهم أنت ، وستدفع الثمن غالياً ، ولو بعد حين ، ناهيك على أنك قد أفتيت للقاتل بقتل الأبرياء ، وهدمت الكعبة حجراً حجراً بما فعلته .
على كل حال ، نصيحة لكل محارب ومتحزب أن يأخذ هذه القواعد الإنسانية وعند الخلاف مع الطرف الآخر ،
إذا لم تفهمني حاول أن تعرف مني توضيح الفكرة ، إذا خالفتك في الرأي ، حاول أن تقنعني برأيك الذي تراه من وجهة نظرك صائباً ، وبلا تعصب ،
إن لم تكن معي ، فأنت لست ضدي ، وحاول أن تستقطبني إلى صفّك ، لاأن تجعلني اضطر للفرار إلى عدونا الحقيقي وأحتمي به ، ونهديه بذلك الوطن بثرواته بسبب سيكوباثيتنا المفرطة .
جمال العامري 19 / 09 / 2020م
الترجمة
Take the mirror, look carefully at your face, try to embody your flaws?
Do you find in yourself a flaw?
of course not .
If no one sees his own faults.
You should ask yourself,
Why do others shout from me and flee from me,
There seem to be defects that I do not know of course.
Two soldiers met on one of the battlefronts, and each stood in the crosshairs of the other, and they both put their fingers on the trigger. One of them looked at the other and asked him:
Do you know me ?
No
I don’t know you either.
So why are we fighting, and for whom?
It is not logical for us to quarrel and pay ourselves a price for the sake of the war merchants and those who follow power,
It is not reasonable for us to fight and fall dead and leave behind us orphans, bereaved persons and widows, while the children of the sacred children and their wives enjoy in their towers constructed with all the money they plundered from our wealth.
Will they ever ask about our orphan children and our bereaved widows, and give them even some of their surplus needs and food, or a portion of the meat designated for their dogs?
Here their tears fell like a muzzon, and their rifles fell with it from their hands after the fingers had been put on the trigger,
They approached each other, and hugged each other, crying and wailing,
They apologized to the other, and they regret what happened between the two brothers who were united by their one homeland,
You see what happened to the Yemenis until they persisted in killing, and how the enemies dominated them until the Yemeni decision became in the hands of their enemies, and the Yemeni sovereignty violated its honor and polite honor,
Why did Yemen fall to such a degree of decline, and all the misfortunes of life spread among their people,
Why did Yemeni blood become the cheapest commodity, if not without a price?
Is the war not over yet?
Did the earth not contain Yemeni blood?
As for the tears dried up from the berths of the bereaved, orphans, widows, and elders,
Is there not a rational man among you?
Are there no men in Yemen?
Where is manhood in a people that has no freedom but humiliation, subordination and servitude to the enemy?
Where is the manhood of a people whose manhood has been raped?
How can Yemen be free from dependency and dependence on the outside, and within it all the world’s grudges against its brother,
O warrior far from your family and your region, you must know that what you are doing is an act of aggression and despicable, and not as my country claims, you should have planted in the heart of the homeland and the citizen ears of hope, and protected them from the enemies not from your brother the warrior on the opposite side from you
You should have safeguarded the rights of the vulnerable, not defending criminals, thieves and bandits,
No, for your immediate interest and their immediate interests, because if you did that, you would have opened fire on everyone among them, and you will pay a dear price, even if after a while, not to mention that you have ordered the killer to kill innocents, and the Kaaba demolished stone by stone by what you did.
In any case, advice to every warrior and partisan is to take these humanitarian rules and when disagreeing with the other side,
If you do not understand me, try to find out from me the clarification of the idea, if you disagree with you, try to convince me of your opinion, which you see is correct from your point of view, without fanaticism,
If you are not with me, then you are not against me, and try to lure me to your side, not to make me flee to our true enemy and take shelter with him, and to dedicate him to that country with its riches because of our excessive psychopaths.
Jamal Al-Ameri 09/19/2020

اترك رد

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.